Managementul Schimbarii

Literatura de specialitate si multi manageri considera schimbarea a fi esentiala pentru succesul oricarei organizatii, fie SRL, PFA sau ONG.

Spre exemplu General Motor ofera angajatilor o lista cu probleme asupra carora sa reflecteze pentru a observa ca schimbarea este atat inevitabila precum si vitala pentru a asigura reusita afacerii pe termen lung.

Mergand de la intreg la parte, flexibilitatea si adaptabilitatea unei persoane, angajat(a) in cadrul unei companii, reprezinta capacitatea de a iesi din zona de confort si a face lucruri noi. Spre exemplu, impactul schimbarilor tehnologice asupra ocuparii fortei de munca ne provoaca constant sa invatam si sa obtinem noi abilitati si competente profesionale.

Factori care conditioneaza eficienta organizationala

Initiatorul schimbarii (persoana care dispune de puterea de a initia sau legitima schimbarea in organizatie), agentul schimbarii, obiectul schimbarii, tipul schimbarii, persoanele influentate de schimbare si evaluarea schimbarii reprezinta principalii factori care trebuie luati in calcul daca se doreste gestionarea eficienta a procesului schimbarii (Fundamente ale schimbarii organizationale).

Stabilirea obiectului schimbarii trebuie sa fie realizata in functie de eficienta dorita pentru derularea proceselor din cadrul afacerii. Mai mult de atat, un fapt destul de ignorat in randul managerilor si a propietarilor de afaceri, eficienta organizationala este dependenta de resursa umana si structurala, de resursa tehnologica.  

Resursa umana, factor principal al managementului schimbarii

Factorul uman contribuie, prin atitudinile si aptitudinile care ii sunt specifice, la cresterea eficientei in conducerea proceselor si in comunicare, in planificare, in coordonare, etc. Resursele structurale reprezinta mijloacele de control ale organizatiei de tipul politicilor si procedurilor, iar cele tehnologice se refera la echipamentele si procesele cu ajutorul carora sunt indeplinite sarcinile planificate.

Obiectul schimbarii poate imbraca forme foarte variate. De exemplu, poate fi constituit din modificarea a atitudinii managementului si a salariatilor in vederea transformarii afacerii intr-o organizatie responsabila de siguranta muncii, adica un loc unde nu exista accidente.

Schimbarile legate de oameni sunt analizate prin intermediul factorilor care definesc rezistenta acestora la schimbare. Managementului ii revine sarcina de a determina modul in care poate fi redusa rezistenta angajatilor la schimbare.

Schimbari au existat si in trecut si vor exista intotdeauna, doar ca in prezent conceptul de management al schimbarii („change management”) impune acordarea unei valori superioare derularii efective a schimbarii precum si analizei consecintelor asociate acesteia.

PS: Lumea noastra se afla constat intr-o continua schimbare iar adaptabilitatea reprezinta una dintre calitatile distinctive necesare pentru evolutia umana.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *