Cum se creeaza o strategie de PR in 7 pasi?
A comunica fara scop, fara o strategie si fara un plan foarte bine definit nu reprezinta o optiune!
Indiferent de ideea proiectului/ afacerii, trebuie sa atingi inimile oamenilor. Si pentru a-ti prezenta corect povestea, trebuie sa gandesti o strategie de PR cu actiuni concentrate pentru anumite grupuri tinta.
Cum sa proiectezi si sa implementezi o strategie de PR de succes fara un buget imens, dar cu creativitate si metode nonformale?
1.Asigura-te ca intelegi clar ce inseamna strategie
Nu poti crea si implementa o strategie eficienta daca nu iti este foarte clar ce inseamna o strategie. Specialistii definesc strategia ca fiind un instrument pentru a indeplini un scop si ca directie pe care alegi sa o urmezi pentru a indeplini misiunea afacerii.
Practic, strategia este cea mai eficienta metoda de a transmite mesajului brandului/ afacerii catre publicul tinta.
Dar care este publicul tau tinta? Pentru ca nu toata lumea raspunde in acelasi mod la acelasi mesaj, la aceleasi cuvinte. In acest caz, cercetarea este esentiala.
2.Fa-ti tema! Realizeaza o cercetare solida
O strategie buna se bazeaza pe o cercetare serioasa. Este foarte important sa analizezi si sa intelegi punctele tari, punctele slabe, oportunitatile si amenintarile afacerii tale. Poti face asta folosind o analiza SWOT.
Apoi, studiaza mediul/ contextul social, economic si politic sau altfel spus ce fac competitorii tai, cum isi promoveaza proiectele si ce schimbari importante se vor intampla in urmatoarea perioada (de ex: evenimente, alegeri, schimbari legislative sau in sistemul de taxe). Poti utiliza o analiza PEST care implica listarea factorilor politici, economici, sociali si tehnologici care ar putea afecta activitatea afacerii. De asemenea, este necesar sa specifici pentru fiecare factor care este efectul/ impactul acestuia (de ex: in rubrica „politica” poti include schimbarea guvernului care va duce la schimbari legislative).
Desi poate parea complicat, nu este deloc dificil. Poti face aceasta cercetare colectand atat date cantitative (de ex: numarul afacerilor cu acelasi profil de activitate din regiunea X, numarul de participanti la evenimente de profil, numarul de interactiuni pe conturile de social media) si date calitative (de ex: cum sunteti perceput pe piata sau cum sunt percepute pe piata afacerile similare).
3.Afla care este grupul tinta
Este foarte important sa stabilesti care este grupul tinta si sa il clasifici/ imparti in functie de importanta sa pentru afacerea ta. Poti incepe prin a face o clasificare generala precum simpatizanti, angajati, sponsori, autoritati locale si nationale.
Al doilea pas este segmentarea dupa comportament. De exemplu, simpatizantii pot fi promotori foarte activi, pot participa la evenimente, pot dona bani sau pot sa ofere servicii sub forma de gratuitati sau bartere. De asemenea, este foarte important sa corelezi nevoile unui grup tinta cu serviciile/ produsele pe care afacerea ta le poate oferi/ rezolva. De exemplu, un angajat este motivat financiar insa este extrem de important sa ii si placa ceea ce face si sa rezoneze cu profilul/ sectorul de activitate al afacerii.
Al treilea pas este sa gasesti modalitatea prin care sa acorzi prioritate publicului/ potentialului cumparator.
4.Stabileste obiective clare si realiste
Este important sa stabileasti obiective clare si obiective realiste. Dar inainte de a stabili obiectivele, ar trebui sa te asiguri ca obiectivele strategiei reflecta indeaproape planul organizational general. Pentru aceasta, ar trebui sa analizezi misiunea si viziunea afacerii si apoi sa vezi cum strategia de comunicare poate sa te ajute sa atingi aceste obiective.
In acest sens, o reclama platita pe facebook sau pe youtube nu va arata doar ca o reclama platita ci se va concretiza intr-un mesaj de calitate pentru publicul tinta.
Exemple de obiective organizationale:
· Sa fiu perceput ca un inovator in domeniu sau
· Sa ofer cele mai bune strandarde de asistenta educationala pentru copii din Giurgiu.
Exemplu de obiective de comunicare:
· 200 de like-uri intr-o saptamana pentru pagina de facebook sau
· O crestere a constientizarii marci (brand awareness) cu 20% in 2020.
5.Mesaje cheie sau ce vreau sa comunic?
Mesajele cheie reprezinta fundamentul strategiei de comunicare. Acestea nu reprezinta linii de eticheta sau, altfel spus, nu reprezinta cu exactitate sloganul sau cuvintele cheie. Mai exact, mesajul cheie se traduce in conceptul/ ideea generala a afacerii sau in atributele brandului.
Mesajele cheie creeaza focalizare in influentarea publicului tinta. De asemenea, mesajele cheie nu sunt potrivite pentru a fi memorate si repetate cuvant cu cuvant, ci trebuie utilizate ca si ghiduri de identitate, astfel incat sa poata fi incluse in conversatii in mod natural.
Dupa ce ai stabilit obiectivele, incepe prin a descompune in mesaje relevante pentru fiecare dintre grupurile tinta. Este foarte important ca mesajele sa fie captivante iar publicul tau tinta sa se identifice cu acestea. De asemenea, evita sa vorbesti despre afacerea ta ci creaza povesti consecvente si veridice despre valorile/ avantajele pe care ofera produsele/ serviciile tale.
Este foarte important sa te asiguri de continuitatea mesajelor pentru a avea impact si rezultate in randul publicul tinta.
6.Planul de actiune: care sunt canalele de comunicare si actiunile necesare pentru a atinge obiectivele?
Incearca sa realizezi o analiza a canalelor de comunicare pe care le ai la dispozitie. Pentru fiecare grup tinta identificat, ar trebui existe anumite canale de comunicare. Spre exemplu, canalele de comunicare pot sa includa newslettere/ buletine informative, comunicate de presa, conferinte, ateliere, pliante, brosuri, bloguri, social media si site-ul web.
Acum poti sa incepi sa iti construiesti planul de comunicare, legand audiente/ grupuri tinta, mesaje si canale.
Planul ar trebui sa fie flexibil/ adaptabil, simplu si foarte realist din punct de vedere al resurselor, atat umane, precum si financiare. S-ar putea sa ai multe idei creative si sa iti doresti o multime de actiuni, dar daca nu exista personal calificat sau bani pentru a le implementa, poate ca nu este cel mai potrivit moment pentru a le si pune in practica.
7. Cum sa evaluezi strategia?
A avea un plan poate sa se dovedeasca a fi inutil daca nu exista si un instrument foarte clar de masurare a impactului. Instrumentele de masurare si evaluare sunt atat calitative, precum si cantitative, pentru a avea o imagine clara si obiectiva asupra modului in care a fost implementata strategia si implicit asupra rezultatelor.
De asemenea, include masuri de acoperire media si trafic online (site-ul web, social media) ca instrumente de evaluare pentru actiuni online specifice in planul de comunicare.
PS: Sa oferi continut de calitate, sa menti atentia publicului tinta, sa oferi interactivitate publicului tinta pana la a deveni chiar parteneri si sustinatori ai produsului/ serviciului tau inseamna cu adevarat ca ai castigat clienti care te vor recomanda si iti vor aduce si alti clienti.