Provocarile unei strategii de marketing digital

Multi antreprenori stiu cat de importante sunt canalele digitale pentru achizitionarea si pastrarea unei relatii cu clientul/ beneficiarul, insa poate nu au resurse suficiente pentru a indeplini obiectivele SMART ale afacerii. De asemenea, exista si companii care nu si-au evaluat prezenta online si, in prezent, au inregistrat pierderi.

Fie ca trebuie sa iti regandesti strategia pentru mediul online sau esti la inceput de drum prin intersectiile si canalele din mediul digital, exista intrebarea: de unde sa incep?.

Planul de marketing digital pentru IMM-uri nu trebuie sa fie un raport masiv. O strategie poate fi rezumata cel mai bine in doua parti ale unei foi A4, intr-un tabel care leaga obiectivele de marketing digital la obiectivele SMART din cadrul planului de afaceri (de planificarea afacerii). Obiectivele strategice pentru mediul online pot sa vizeze construirea de noi relatii, clienti sau se pot adresa clientilor deja existenti.

Si daca nu exista obiective clar trasate pentru marketing-ul digital, inseamna ca nu cunoasteti si intelegeti exact nici ce resurse aveti nevoie.

De asemenea, dezvoltarea unei strategii competitive de marketing de continut digital este esentiala pentru ca acest lucru transmite mai departe misiunea, viziunea si valorile brand-ului. Totodata, comunica plus valoarea afacerii dvs. si va ajuta sa va diferentiati serviciul sau produsul fata de competitori.

Mixul de marketing si comunicarea integrata

O alta provocare vine din sfera de aplicare (Ce canale/ platforme folosesc sa comunic? Am nevoie de buget pentru reclame platite si daca da, ce buget sa aloc?, Ma concentrez pe articole text si imagini pentru blog sau clientii mei fac parte din generatia care vor continut video?, etc) si din scala de marketing digital (Cat de departe vreu sa merg? Sau cat de mult vreau sa ma dezvolt?).

Exista atat de multe tehnici excelente de marketing digital precum exista si experti/ companii care pot sa ajute sa alegeti ce este potrivit pentru afacerea dvs..

Pornind de la cautarea cuvintelor cheie pentru cresterea organica (Optimizare SEO = Search engine optimization), e-mail marketing (newsletter), add-uri Facebook si Instagram sau Google si Youtube (reclama platita), UX si UI pentru a imbunatati experienta digitala a site-ului dvs., etc, intrebarea generala este urmatoarea: care este cel mai bun mix de marketing digital care acopera calatoria completa a clientilor catre brand, catre afacere? Bineinteles trebuie sa ne gandim si la costuri in raport cu resursele deja existente in companie.

Pentru ca exista atatea pareri cat poti sa cauti pe internet, fiecare tehnica si tactica de marketing digital trebuie evaluata si prioritizata in functie de profilul/ segmentul de activitate si de obiectivele SMART.

Indiferent daca aveti deja sau nu o strategie, in cadrul abordarii SMART, faceti comparatii pentru a vedea unde va aflati in prezent si pentru a evalua potentialul de dezvoltare a afacerii.

Importanta crearii si implementarii unui plan de marketing digital pentru a sprijini transformarea afacerii prin mediul digital

Dar daca esti chiar una dintre acele companii care nu are inca o strategie digitala? Mai ales in aceasta perioada, in care cu totii am fost nevoiti sa ne adaptam munca si comunicarea cu colegii si clientii la mediul digital.

Pentru inceput, realizati un plan separat de marketing digital care sa defineasca transformarea necesara pentru comunicarea si vanzarea online si care sa explice investitiile necesare pentru fiecare obiectiv si canal de vanzare. Daca nu sunteti pregatiti pentru asta, atunci cereti mai multe oferte de la companii/ agentii si strategi in digital marketing.

Apoi, vedeti care dintre obiectivele digitale se aliniaza sau fac parte din planul general de marketing si care sunt obiectivele noi digitale care nu au fost inca incluse si bugetate in planul general de marketing?.

In acest fel, vedeti exact asupra caror activitati va puteti concentra atentia pentru ca utilizarea marketingului digital fara o abordare strategica, integrare in obictivele SMART, poate sa va consume timp si resurse financiare fara a genera profit.

Optimizarea resurselor (timp, bani, oameni, resurse software, etc) este foarte importanta in general si, in aceasta perioada, a devenit extrem de evidenta pentru anumite afaceri care nu au fost pregatite pentru comunicarea si vanzarea in online. Exista insa companii care folosesc mediul online, mediul digital in mod eficient.

De regula, acele companii care isi cunosc clientii stiu exact unde si in ce mod sa comunice cu acestia. De asemenea, cunoscandu-si audienta in mediul online, pot sa inregistreze conversii (clienti noi) cu un cost de achizitie cat mai mic. Mai exact, folosesc reclamele platite, newsletter, continut pentru blog, postari pe facebook sau instagram intr-un mod cat mai eficient, corelat cu obiectivele planului de afaceri.

Dar daca ati subestimat prezenta afacerii dvs. in mediul online si nu ati facut o mica cercetare asupra comportamentul clientilor in mediul online?

Atunci, concurentii existenti vor castiga cota din piata daca nu dedicati suficiente resurse marketingului digital sau utilizati o abordare ad-hoc fara strategii clar definite.

Cererea clientilor poate fi subestimata daca nu ati cercetat acest lucru. Trebuie sa vezi care este market share-ul (cota de piata) pentru profilul afacerii, in functie de profilul clientului si zona geografica in care te adresezi sau unde vrei sa dezvolti. S-ar putea sa descoperi segmente conexe de business la care nu te-ai gandit sau sa identifici categorii noi de clienti.

Cererea si dinamica clientilor pentru online poate fi sau nu foarte diferita de canalele traditionale, observand diferite tipuri de profil si comportament al clientilor si al concurentilor. Un pas important se poate face cu ajutorul unui instrument intitulat planificatorul de cuvinte cheie Google si/ sau este reprezentat prin intermediul IQ Facebook (https://www.facebook.com/business/insights).

Exista instrumente excelente si gratuite oferite de principalele platforme digitale din care poti afla nivelul cererii clientilor pentru sectorul/ domeniul afacerii, pentru zona geografica si pentru profilul clientului.  Mai departe, trebuie sa te gandesti la ce inseamna comunicare integrata si, in special, la feedback-ul permanent pe care poti sa il primesti de la clienti.

Da, poti sa folosesti Google Analytics dar nu este suficient pentru a vedea de unde iti vin clienti, pe ce canal de promovare investesti dar nu vinzi si cum sa iti pastrezi clienti existenti?. Este necesar sa acorzi timp procesului de comunicare cu clientii deja existenti pentru ca poti sa primesti cu siguranta informatii valoroase pentru o adaptare constanta a procesului de vanzare prin mixul de canale digitale.

Daca citesti studii de caz despre companii si brand-uri mari, care exista pe piata de multi ani, vei afla cu siguranta ca sunt acele companii care s-au adaptat permanent la noile medii de comunicare, la regurile de functionare ale canalelor digitale.

O strategie digitala inseamna sa gasesti acele locuri si intersectii de locuri din mediul online unde clientii si potentiali clienti isi petrec timpul si sa comunici coerent mesajul brandului.

O strategie de marketing digital reprezinta un plan care cuprinde un mix de comunicare pe o serie de canale online pentru a creste vanzarile, pentru educarea si constientizarea publicului si pentru cresterea si dezvoltarea serviciilor si/ sau produselor prin trecerea timpului.

Dobrota Cristina Irina

P.R. Expert

prantreprenorismart@gmail.com

http://antreprenorismart.snsh.ro/

http://portal.antreprenorismart.snsh.ro/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *